04.06.05

Presentazione - Introduction

Questa rubrica, dedicata all'antropologia dell'innovazione, si prefigge di coniugare un aspetto di servizio a favore dei lettori del sito con quello scientifico della ricerca. Il punto è proprio quello di cercare di definire questo campo ancora inesplorato, segnalando ricerche e siti relativi.

Il primo intervento è stato presentato a nome dell'Università di Bergamo e della FGB alla Association of Social Anthropologists in occasione del convegno annuale 2005 ad Aberdeen. Si tratta di un primo esempio di caso etnografico "locale" che suscita riflessioni sugli aspetti globali dell'innovazione e della responsabilità.

La rubrica svilupperà anche un secondo aspetto, di ricognizione bibliografica e sitografica sugli aspetti antropologici dell'innovazione e della responsabilità, sempre cercando di collegare la dimensione locale e quella globale dell'antropologia dell'innovazione. Per esempio, gli aspetti legati al territorio e ai prodotti locali, ma anche segnalando testi recenti su ricerche etnografiche sulle comunità di pratica (Lave, Wenger) e su riflessioni più "globali" sulle comunità creative (Florida), sull'economia dell'attenzione (Davenport e Beck), sulle Audit cultures (Strathern).

English version

This space is devoted to the anthropology of innovation and strives to offer both a service to the readers and a scientific contribution. The aim is precisely to try and define this relatively unexplored and undefined field, drawing the readers' attention to related publications and web sites.

The first post is a paper presented at the Annual meeting of the Association of Social Anthropologists in 2005 at Aberdeen University, on behalf of Bergamo University and of Fondazione Bassetti. It is a first example of an ethnographic case study which hinges on local strategies of innovation, whilst connecting with broader reflections on innovation and responsibility on a global scale.

This space wishes to develop a second aspect, related to the construction of a bibliography and a web site archive on the anthropological aspects of innovation and responsibility, connecting the local dimension to the global aspects of innovation. For instance, there will be references to local products and local development, but also to the concepts and tools that have been developed in the ethnographic research on communities of practice (Lave, Wenger), on creative communities (Florida), on attention economy (Davenport and Beck), and on Audit cultures (Strathern).

by Cristina Grasseni on 04.06.05 at 08:23 | Permalink |